فواید تخم بلدرچین و ارزش غذایی آن

فواید تخم بلدرچین و ارزش غذایی آن

تخم های بلدرچین دارای پروتئین بالا، چرب اشباع شده کم و غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. با این حال، آنها دارای کلسترول بالاتر از تخم مرغ هستند. تقریبا سه تخم بلدرچین برابر با یک تخم مرغ بزرگ است. با توجه به اندازه، شما می توانید تخم بلدرچین را در هر دستور غذای به جای تخم مرغ استفاده کنید. اگر سابقه بیماری قلبی، سکته یا کلسترول خون بالا دارید، قبل از اینکه تخم بلدرچین را به طور منظم در رژیم غذایی خود مصرف کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

دارای چربی کم و کلسترول بالا

هر سه عدد تخم بلدرچین حاوی ۴۲ کالری، ۳ گرم چربی و کمتر از ۱ گرم چربی اشباع است. این به طور قابل توجهی کمتر از ۷۲ کالری، ۵ گرم چربی و تقریبا ۲ گرم چربی اشباع شده یک تخم مرغ است .تخم بلدرچین مانند تخم مرغ، چربی های مونو و پلی سدیم را تامین می کند که هر دو ممکن است خطر ابتلا به کلسترول و بیماری های قلبی را کاهش دهند، به خصوص اگر مصرف قندهای اشباع شده و چربی های قابل تبدیل محدود شود. هرچند یک تخم مرغ بزرگ دارای ۱۸۶ میلیگرم کلسترول است، اما سه تخم مرغ بلدرچین ۲۲۸ میلی گرم کلسترول دارد. برای یک فرد بالغ سالم، این میزان ۷۶ درصد از حد مجاز روزانه ۳۰۰ میلی گرم است.

حاوی پروتئین بالا

بر خلاف اندازه کوچک آنها، تخم بلدرچین منبع پروتئین می باشد. خوردن سه عدد تخم بلدرچین تقریبا ۴ گرم پروتئین یا ۷ درصد از مصرف روزانه یک مرد و تقریبا ۹ درصد از مصرف روزانه یک زن را تامین می کند. این مقدار به همان میزان پروتئینی است که از مصرف ۳۰ گرم آجیل مانند بادام زمینی یا گردو بدست می آید. طبق گفته مدرسه بهداشت عمومی هاروارد، افزایش مصرف پروتئین از منابع نابالغ مانند تخم مرغ ۲۰ تا ۲۵ درصد کل مصرف روزانه کالری شما را تامین می کند و مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش می دهد که ممکن است به کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

فواید تخم بلدرچین و ارزش غذایی آن

غنی از ویتامین های B

تخم های بلدرچین میزان ۱۰ درصد و یا بیشتر ویتامینB، ریبوفلاوین، ویتامین B-12 و اسید پانتوتنیک را نسبت به توصیه های بالینی رژیم غذایی فراهم می کنند. هر سه کمک می کنند که چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها به انرژی تبدیل شوند و عملکرد سیستم عصبی را تقویت می کنند. به دست آوردن مقدار کافی تمام ویتامین های B در رژیم غذایی می تواند شما را در مقابل ایجاد آب مروارید، بیماری های قلبی، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و یا آرتریت روماتوئید محافظت کند.

منبع خوب سلنیوم و آهن

بزرگسالان نیاز به ۵۵ میکروگرم سلنیوم در هر روز دارند. مصرف سه عدد تخم بلدرچین تقریبا ۹ میکروگرم سلنیوم یا تقریبا ۱۶ درصد از RDA را تامین می کند. رژیم غذایی حاوی غذاهای غنی از سلنیوم مانند تخم بلدرچین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد و ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد. هر سه عدد تخم  بلدرچین حاوی ۱ میلی گرم آهن است. این مقدار ۱۲ درصد نیاز روزانه مردان و ۵ درصد نیاز روزانه زنان به آهن است. بدون آهن کافی، ممکن است به کم خونی یا اختلالات عصبی مانند اختلال بیش فعالی دچار شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *