مزایای سلامتی رژیم گیاه خواری چیست؟

مزایای سلامتی رژیم گیاه خواری چیست؟

رژیم های گیاهی، زمانی که با دقت برنامه ریزی می شوند، می توانند به کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری های شایع و مزمن کمک کنند و انرژی مورد نیاز بدن را با تمام مواد مغذی تامین  کنند. طبق گزارش انجمن تغذیه آمریکا، گیاهخواران نیز به علت رژیم غذایی حاوی چربی های اشباع شده و کلسترول زیاد در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دارند. با این وجود، مهم است که رژیم های گیاهی خود را تهیه کنید تا مواد مغذی مورد نیازتان را به میزان کافی مصرف کنید.

قلب سالم

تعریف کلی گیاهخوار به کسی گفته می شود که گوشت، مرغ و ماهی را از رژیم غذایی خود حذف می کند. گیاهخواری که همچنین به عنوان وگان شناخته می شود، سایر محصولات حیوانی، مانند شیر، تخم مرغ و پنیر را شامل می شود. این موقعیت ADA رژیم های غذایی گیاهخواری می تواند در پیشگیری از بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا، مفید باشد. این سازمان اشاره می کند که گیاهخواران به طور کلی دارای کلسترول بد کم و فشار خون پایین هستند که منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود. براساس یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۴ در “تغذیه”، خواص آنتی اکسیدانی گیاهخواری طولانی مدت بیشتر حاوی مواد غذایی خوب و سالم است، که به شدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

پیشگیری از سرطان

طبق مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در “اپیدمیولوژی سرطان، بیومارکرها و پیشگیری”، علاوه بر پیشگیری از بیماری های قلبی، رژیم های غذایی گیاهی نیز می توانند بدن را از سرطان محافظت کنند. محققین میزان ابتلا به سرطان را در بین ۶۹۱۲۰ شرکت کننده مورد مطالعه،  بررسی کردند و دریافتند که رژیم های گیاهخواری از سرطان های خاص زنان و سرطان کلیه را در هر دو جنس پیشگیری می کند. همچنین گیاهخواران با مصرف تخم مرغ و لبنیات، محافظت از سرطان های دستگاه گوارش را افزایش داده اند. با توجه به ADA مصرف بالای فیبر و فیتو شیمیایی و مصرف پایین چربی اشباع شده و کلسترول یکی از عوامل موثر بر این اثرات محافظتی سرطان است.

فیبر، وزن بدن و بهره وری

MedlinePlus اشاره می کند که رژیم های گیاهی معمولا دارای فیبر بیشتری است. با توجه به یک مقاله ۲۰۰۹ منتشر شده در “بررسی تغذیه”، رژیم غذایی حاوی مقدار فیبر زیاد به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات دستگاه گوارش و چاقی همراه است. یک مقاله ۲۰۱۰ در مجله تغذیه بالینی آمریکا نیز نشان داد که رژیم های گیاهخواری شاخص توده بدنی و میزان چاقی در کودکان کاهش می دهد. تغذیه حاصل از رژیم های گیاهی نیز با افزایش بهره وری و کیفیت زندگی همراه است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در سالن های تغذیه و متابولیسم منتشر شد که نشان داد برنامه تغذیه ای گیاهخواری کنترل، سلامت روان و عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

اجتناب از کمبود عمومی

یکی از کلید های موفقیت در رژیم غذایی گیاهخواری، تهیه غذاهای سالم و منظم برای جلوگیری از نقایص بالقوه ای است که در میان گیاهخواران رایج است. به گفته دانشگاه براون، به دلیل که این مواد مغذی در رژیم های گیاهی کمتر شایع هستند، گیاهخواران به راحتی می توانند دچار کمبود پروتئین، کلسیم، آهن، ویتامین B12 و ویتامین D شوند. با این حال، برخی از غذاهای گیاهی با مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین B-12 تقویت می شوند. مکمل های غذایی نیز می توانند این شکاف های تغذیه ای را پر کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *